Turbosprężarka jest urządzeniem, którego głównym działaniem jest zwiększenie mocy jednostki napędowej. Turbosprężarka jest maszyną wirnikową, która zbudowana jest z turbiny oraz sprężarki, które są osadzone na tym samym wale.
Budowa turbosprężarki.
W budowie turbosprężarki można wyróżnić dwa podstawowe elementy:
– turbinę, stanowiącą część gorącą,
– sprężarkę, stanowiącą część zimną.
Zarówno wirnik jak i koło kompresji połączone są przy pomocy jednego wału, który jest odpowiednio ułożyskowany w korpusie środkowym.
Turbina jest jednym z elementów wchodzących w skład układu wydechowego, natomiast sprężarka układu dolotowego jednostki napędowej.
Szczegółowa budowa turbosprężarki wyróżnia:
- wałek,
- wirnik,
- koło kompresji,
- pierścienie uszczelniające,
- łożyska oporowe i ślizgowe,
- telerzyk,
- odrzutniki,
- aktuatory,
- sterowniki elektroniczne,
- żelazne i aluminiowe korpusy lub czapki.
Opis działania turbosprężarki.
Działanie turbosprężarki opiera się na napędzie uzyskiwanym dzięki gazom wylotowym silnika spalinowego. W pierwszej kolejności gazy wylotowe przepływają przez wirnik, po czym trafiają do kolejnych części układu wydechowego. Następnie przez wał transmitowany jest ruch obrotowy wirnika turbiny, który przekazywany jest na koło kompresji sprężarki. Wywołuje się w ten sposób sprężenie powietrza, które w kolejnym etapie wpada od strony filtra powietrza.
Następne etapy działania turbosprężarki uzależnione jest od konkretnego modelu samochodu. Sprężone powietrze może być skierowane do kolektora dolotowego lub przepływa przez intercooler. Ponowne schładzane powietrze zostaje wprowadzone do komory spalania.
Rozwiązanie zastosowane dzięki użyciu turbosprężarek pozwala doprowadzić optymalną ilość powietrza do jednostki napędowej samochodu. Odpowiednia ilość tlenu jest niezbędna do prawidłowego procesu spalania. Do pośrednich działań turbosprężarek można zaliczyć: powiększenie mocy silnika spalinowego a także zwiększenie ilości tlenu trafiającego do cylindrów.
Dzięki działaniu turbosprężarki dochodzi do zmiany kształtu jednostki napędowej co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa, co pośrednio wpływa na znaczną redukcję emisji szkodliwych pyłów i cząsteczek.
Marka Krymar jako wiodący lider branży zarówno w Białymstoku jak i okolicach, skupia się przede wszystkim na uświadamianiu użytkowników o konieczności dbania o środowisko poprzez odpowiednie użytkowanie turbosprężarek a także fitrów dfp/fap.
Rodzaje turbosprężarek.
Obecnie można wyróżnić trzy główne rodzaje turbosprężarek:
– wastegate – turbosprężarka posiadająca zawór upustu spalin,
– free float – turbosprężarka posiadająca swobodny przepływ,
– VNT/VTG – turbosprężarka posiadająca zmienną geometrię.
Krymar – wiodący lider regeneracji turbin.
Prawidłowe użytkowanie i dbałość o turbosprężarkę daje gwarancję długoletniej możliwości użytkowania. Oto kilka sposobów aby przedłużyć jej trwałość:
– zadbaj o powolny start samochodu,
– pamiętaj aby nie włączać nagle silnika,
– uważaj na ekodriving,
– pamiętaj o regularnej wymianie oleju,
– pamiętaj o filtrze.
Regeneracja turbin – sposób na przedłużenie użytkowania turbosprężarki.
Niezależnie od jakości zastosowanych filtrów i turbosprężarek należy pamiętać o ich regularnym czyszczeniu. Regeneracja turbin wchodzących w skład turbosprężarki daje możliwość znacznego przedłużenia jej żywotności.
Nasza firma pracuje przy pomocy najnowocześniejszych technologii i metod dostępnych na rynku, które zostały zaprojektowane przez szwajcarską firmę FFSolution . Przy pomocy profesjonalnych doważników, flowbench, piaskarek a także myjek ciśnieniowych, które uzupełniają pracę specjalnie zaprojektowanej maszyny do regeneracji turbin oraz filtrów, nasi pracownicy przywrócą dawną świetność Państwa samochodowi.
Regeneracja turbin to szansa na poprawę działania i funkcjonowania silnika samochodowego.
Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą firmy. W razie pytań i wątpliwości zachęcamy do kontaktu telefonicznego.